חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) הישראלי
חוק שירותי תעופה הישראלי הידוע גם בשמו הנוסף חוק טיבי (ע"ש יוזם החוק ח"כ אחמד טיבי), נכנס לתוקפו במהלך חודש אוגוסט 2012.
מטרתו של חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע”ב – 2012 היא להסדיר את מערכת היחסים בין חברות התעופה לנוסעים, בשלל סיטואציות אשר עלולות להוביל לפגיעה משמעותית בנוסעים.
חוק שירותי תעופה הישראלי, קובע כי נוסעים שחוו הקדמת טיסה, עיכוב בטיסה או ביטול טיסה או סירוב להטיס נוסע בטיסה (לרבות בשל אוברבוקינג), זכאים לקבל מחברת התעופה פיצוי כספי וכן הטבות נוספות, בהתאם לפירוט הבא:
- פיצוי על עיכוב/איחור בטיסה – אם מועד הטיסה המקורי נדחה ביותר משעתיים הנוסעים זכאים לקבל מזון ושתיה וכן שירותי תקשורת. כמו כן, לאחר עיכוב של 5 שעות על חברת התעופה להציע לנוסע לבחור בין השבת התמורה או כרטיס טיסה חלופי. ככל שהטיסה החלופית היא למחרת זכאי הנוסע לקבל אירוח בבית מלון וכן הסעה לבית מלון או למקום אחר במרחק סביר מנמל התעופה.
- פיצוי על ביטול טיסה – חוק שירותי תעופה קובע כי טיסה שאיחרה ביותר מ8 שעות היא טיסה שבוטלה, נוסע שטיסתו בוטלה, קרי איחרה ביותר מ8 שעות או שלא התקיימה כלל זכאי לפיצוי כספי בסכום של עד 3,080 ₪.
- פיצוי על הקדמת מועד הטיסה – נוסע שמועד טיסתו הוקדם ביותר מ 8 שעות (ממועד הטיסה המקורי), זכאי לקבל מחברת התעופה פיצוי כספי בסכום של עד 3,080 ₪.
- פיצוי על סירוב להטיס נוסע (לרבות בשל רישום יתר) – אם חברת התעופה סירבה להטיס נוסע שרכש כרטיס טיסה כתוצאה מרישום יתר (Over Booking) הנוסע זכאי לקבל שירותי סיוע עד למועד הטיסה החלופית, כמו כן פיצוי כספי בסכום של עד 3,080 ₪ (בהתאם למרחק הטיסה).
בכל אחת מהסיטואציות הנ"ל, על פי חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) הישראלי, הנוסעים זכאים לפיצוי כספי שתלוי במרחק הטיסה:
- טיסה שמרחקה עד 2,000 ק"מ מזכה בפיצוי של 1,280 ₪.
- טיסה שמרחקה עד 4,500 ק"מ מזכה בפיצוי של 2,050 ₪.
- טיסה שמרחקה מעלה 4,500 ק"מ מזכה בפיצוי של 3,080 ₪.
לא למותר לציין כי חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) הישראלי קובע פיצוי גם במקרה של שינוי בתנאי כרטיס הטיסה, כלומר במצב בו חברת התעופה העבירה נוסע למחלקה ברמה נמוכה מזו הנקובה בכרטיס הטיסה שהונפק לו (לדוגמה נוסע שרכש כרטיס למחלקת עסקים וטס בסופו של דבר במחלקת תיירים). גם במקרים אלו הנוסע זכאי לפיצוי כספי.
לצערנו, לעיתים קרובות חברות התעופה מערימות קשיים רבים על נוסעים אשר מבקשים לקבל את הפיצוי שמגיע להם על פי חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) הישראלי.
אנחנו יכולים לבדוק עבורכם (ללא עלות או התחייבות) את נסיבות המקרה ובמידה וישנה זכאות לפיצוי כספי נוכל להגיש עבורכם את הטפסים ולנהל משא ומתן מול חברת התעופה.
השירות שלנו יבטיח כי תקבלו פיצוי כספי לחשבון הבנק שלכם בהתאם לחוק שירותי תעופה (חוק טיבי) הישראלי במידה ואתם זכאים לפיצוי.
יש לציין כי במקרים בהם חברת התעופה מסרבת להעניק את הפיצוי הקבוע בחוק, ניתן להגיש לבית המשפט תביעה ובמסגרתה לדרוש פיצוי לדוגמה בסכום של עד 10,270 ₪ לאדם, ללא הוכחת נזק.